رژیمهای محدودیت کالری نسبت به رژیم های روزه داری در دستیابی به نتایج فوری کاهش وزن موفق ترند

7 جولای 2021 - تحقیقات جدید حاکی از آن است که رژیم های روزه داری متناوب بهترین راه حل برای دستیابی به کاهش وزن سریع نیستند.محققان در انگلیس نشان دادند کاهش وزن افرادی که رژیم روزه داری(Fasting Diet) را اتخاذ می کنند، در مقایسه با افرادی که یک برنامه ی کاهش وزن معمولی را دنبال می کنند، کمتر است.

با توجه به تبلیغات ستاره های بزرگ هالیوود که علناً سبک زندگی روزه داری متناوب را ترویج می کنند، این رژیم اغلب به عنوان موثرترین رژیم لاغری در نظر گرفته می شود.با این حال، کارشناسان گفته اند که محدود کردن کالری دریافتی بهترین راه برای افرادی است که تصمیم به کاهش وزن دارند.

پروفسورJames Betts ، محقق ارشد این پژوهش، اظهار داشت: بسیاری از مردم معتقدند رژیم های غذایی مبتنی بر روزه داری به ویژه برای کاهش وزن بسیار موثر هستند یا اینکه این رژیم ها حتی اگر وزن را کاهش ندهند، دارای مزایای خاصی برای سلامت متابولیک هستند.اما رژیمهای روزه داری متناوب عصای جادویی نیستند و یافته های آزمایش ما نشان می دهد که هیچ چیز خاصی در مورد روزه داری در مقایسه با رژیم های غذایی سنتی و استاندارد که مردم ممکن است دنبال کنند، وجود ندارد.

یک رژیم روزه داری معروف، رژیم 5: 2 است که به شما امکان می دهد در طی 5 روز میزان کالری معمول خود را دریافت کنید و برای 2 روز یک چهارم نیاز روزانه خود را مصرف کنید.

علاوه بر این، رژیم روزه داری دیگری که در سطح جهان معروف شده است، رژیم 16: 8 است که به شما اجازه می دهد تنها برای هشت ساعت در روز غذا بخورید.

با این حال، محققان دانشگاه Bathتأیید کرده اند که رژیم های روزه داری مورد حمایت افراد مشهور، آنطور که گفته می شود موفقیت آمیز نیست.

در این مطالعه، در طی یک دوره سه هفته ای، میزان کاهش وزن 36 شرکت کننده که به سه گروه مختلف تقسیم شده بودند، جمع آوری گردید: گروه اول روزه داری یک روز در میان داشتند و بیش از 50٪ کالری دریافتی طبیعی خود را در روزهای غیر روزه داری مصرف می کردند.گروه سوم همان برنامه را اجرا کردند اما در روزهای غیر روزه داری 100٪ بیشتر از کالری دریافتی معمول خود را دریافت کردند و گروه دوم رژیم معمولی کم کالری را در پیش گرفتند.

در پایان آزمایش، شرکت کنندگان گروه دوم بیشترین میزان وزن (1.9 کیلوگرم) را از دست دادند، در حالی که گروه یک 1.6 کیلوگرم و گروه 3 مقدار ناچیزی از وزن خود را از دست دادند.

پروفسور Betts، گفت: اگر رژیم روزه داری را دنبال می کنید، باید به این فکر کنید که آیا دوره های طولانی مدت روزه داری در واقع حفظ توده عضلانی و انجام فعالیت های بدنی را -که به عنوان عوامل بسیار مهمی برای سلامتی طولانی مدت شناخته شده اند-، دشوار نمی کنند.

یافته های این مطالعه هم اکنون در مجله ‘Science Translational Medicine’ موجود است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jul/calorie-restrictions-more-successful-than-fad-fasting-diets-for-immediate-weight-loss-results.html